نماینده دائم ایران در سازمان ملل: ایران بارها اعلام کرده است که مسائل فنی باید به‌جای فشار سیاسی با همکاری و تشریک مساعی مشترک حل شود

22:58 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۸۳۷۷
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید براینکه گزارش حمله ادعایی به دوما بر اساس منابع غیرمجاز و بی‌توجه به ملاحظات ‌سوریه است، گفت: ایران بارها اعلام کرده است که مسائل فنی باید به‌جای فشار سیاسی، که یک استراتژی شکست خورده بود و کل فرآیند حل و فصل مسائل باقی‌مانده را به خطر می‌اندازد، با همکاری و تشریک مساعی مشترک حل شود.

خبرگزاری میزان - امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم  ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت در مورد پرونده شیمیایی سوریه گفت: ایران به‌عنوان قربانی اصلی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی را به شدت محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از چنین سلاح هایی مانند سایر انواع سلاح های کشتار جمعی، جنایت علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بین الملل است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استفاده از سلاح های شیمیایی منشأ تراژدی بزرگی است، زیرا مردم  ما اثرات مخرب آن را به طور مستقیم تجربه کرده اند، افزود: در طول جنگ هشت ساله تحمیل شده توسط رژیم صدام بر ایران، برخی از کشورهای غربی یا سکوت کردند و یا فعالانه از استفاده سیستماتیک صدام از سلاح های شیمیایی علیه ایرانیان از طریق تهیه چنین سلاح های کشتار جمعی حمایت کردند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: در حال حاضر، همین کشورها  با دستکاری سازمان منع سلاح های شیمیایی و ارکان فرعی آن از این سازمان ها برای اهداف سیاسی خود علیه سوریه سوء استفاده می کنند.

وس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران عمیقاً در مورد بهره برداری و سیاسی کردن کنوانسیون سلاح های شیمیایی و سازمان منع سلاح های شیمیایی نگران هست، افزود: سوء استفاده از فرآیندهای آنها توسط برخی از کشورهای غربی باعث ایجاد دو دستگی در میان کشورهای عضو، تضعیف مشروعیت و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی و همچنین تضعیف اعتماد به فرایند خلع سلاح چندجانبه شده است.

ایروانی تاکید کرد: اکنون در تلاشی دیگر، این کشورها سناریویی از پیش طراحی شده علیه سوریه بر اساس وظایف غیرقانونی تیم تحقیق و شناسایی (IIT) سازمان  راه انداخته اند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در دامه داد: گزارش تیم تحقیق و شناسایی (IIT ) در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳، مانند گزارش‌های مشابه قبل از آن، مبتنی بر منابع غیرمجاز و فاقد نتیجه‌گیری قانونی لازم و بی‌توجهی به ملاحظات دولت سوریه است.

وی با بیان اینکه این ایرادات را نباید نادیده گرفت، بلکه باید مسئولانه برای اطمینان از صحت گزارش های سازمان منع سلاح های شیمیایی برطرف شود، گفت: ایران  بارها اعلام کرده است که مسائل فنی باید به‌جای فشار سیاسی، که یک استراتژی شکست خورده بود و کل فرآیند حل و فصل مسائل باقی‌مانده را به خطر می‌اندازد، با همکاری و تشریک مساعی مشترک حل شود.

وی افزود: مایه تاسف است که اطلاعات موثق دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی نادیده گرفته شده است. در همین حال، رژیم اسرائیل، غیرعضو کنوانسیون، با برنامه مخفیانه تسلیحات کشتار جمعی، توسط برخی کشورهای غربی تشویق و پاداش می گیرد.

 ایروانی با بیان اینکه بدیهی است بررسی به موقع اطلاعات می توانست به جای کتمان اقدامات گروه های تروریستی منجر به نابودی آنها شود، اظهار کرد: این امر به ویژه با توجه به افشای احتمالی ادعاهای نادرست برخی از کشورهای غربی که در برخی موارد منجر به اقدام نظامی علیه سوریه شد، صادق است.

وی ادامه داد: مسئولیت اصلی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نابود کردن سلاح‌های شیمیایی به عنوان اولین رکن کنوانسیون است، اما تلاش‌های آن به دلیل تاخیر مداوم از سوی آمریکا، تنها دارنده اصلی باقی‌مانده این سلاح‌های غیرانسانی، با مانع مواجه شده است.

ایروانی ادامه داد: رویکرد سازمان منع سلاح های شیمیای با انگیزه سیاسی ، توجه را از این چالش مبرم منحرف خواهد کرد و در خدمت منافع آمریکا، یک دولت عضو دارنده سلاح های شیمیایی، قرار خواهد داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سوریه و سازمان منع سلاح های شیمیایی برای مشارکت در گفتگوهای سازنده در بالاترین سطح و همکاری آنها برای حل مسائل باقی مانده در یک چارچوب زمانی مشخص و در نهایت بسته شدن پرونده حمایت می کند و برای این منظور، هر تحقیقی باید بی طرفانه، حرفه ای، معتبر، عینی و کاملاً مطابق با الزامات و رویه های کنوانسیون باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *